عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

اکنون ببینیم آنچه مشهود ما است آیا واقعیتى دارد یا نه؟ به عبارت دیگر، آیا هستى را حقیقتى است یا این که هیچ چیز، حقیقتى ندارد؟ به مثل، همه این جهان هستى چون سرابى است که به صورت آب می ‏نماید، و چون نقش دومین چشم لوچ است که به شکلى درآمده است که در نتیجه حق و واقع را مطلقا انکار کنیم و مدعى گردیم که وجود موجود نیست و سراى هستى پندارى و خیالى از ما است؟

گویند برخى از پیشینیان که ایشان را سوفسطایى مى‏گویند، بر این عقیدت بودند که منکر حسیّات و بدیهیّات و نظریّات و خلاصه مبطل حقائق بوده ‏اند؛ و می گفتند همچنان که سوار در کشتى ساحل را متحرک می ‏بیند و در حرکت، ساحل جازم نیست، سخن در بدیهیّات و نظریات نیز چنین است. زیرا که عقلا در آنها اختلاف کرده ‏اند و هر کس به حقیقت قول خود جازم است. سنائى در حدیقه گوید:

آن که در کشتى است و در دریا نظرش کژ بود چو نابینا

ظَنّ چنان آیدش بخیره چنان‏    ساکن اویست و ساحلست روان‏

مى‏نداند که اوست در رفتن‏         ساحل آسوده است از آشفتن

حدیقة الحقیقه به تصحیح مدرّس رضوى ص 291

یکى از ادلّه سوفسطائیان در این‏باره اختلاف ادراک حواس در محسوسات است که گویند براى ادراک راهى جز حواس نیست، و یک بیننده چیزى را از دور کوچک می بیند و همان چیز را از نزدیک بزرگ. و چشنده‏اى در هنگام سلامت مزاج، حلوا را شیرین می ‏یابد و در وقت دیگر که تب صفراوى دارد تلخ؛ و بر این قیاس، ادراکات حواس دیگر.

و دیگر از ادلّه ایشان این که انسان آنچه را در خواب مى‏بیند شک در حق بودن آن ندارد با این که حقّ نیست. مثلا خواب می ‏بیند که در شهرهاى دور بوده است با این که‏ نبوده است‏ الفصل فى الملل تألیف ابن حزم (ابو على محمد على بن احمد ظاهرى اندلسى 384- 456 ه ق) ج 1، ص 14.

چنین سزاوار می بینم که کم کم به کتاب نزدیک شویم و به نویسندگان آشنا گردیم، با کتاب سیر حکمت در اروپا نگارش محمد على فروغى کم و بیش آشنایى دارید، گفتار سوفسطائیان را از آن کتاب براى شما بازگو می ‏کنم تا به برخى از دلیل هاى دیگر ایشان نیز آگاه شوید و در رسیدن به نظرشان روشنتر گردید تا پس از آن به درستى و یا نادرستى گفتارشان نظر دهید و در حق یا باطل بودن پندارشان حکم بفرمایید:

«در اواخر مائه پنجم (پیش از میلاد) جماعتى هم از اهل نظر در یونان پیدا شدند که جستجوى کشف حقیقت را ضرور ندانسته بلکه آموزگارى فنون را بر عهده گرفته، شاگردان خویش را در فنّ جدل و مناظره ماهر مى‏ساختند تا در هر مقام، خاصّه در مورد مشاجرات سیاسى بتوانند بر خصم غالب شوند. این جماعت به واسطه تتبّع و تبحّر در فنون شتى که لازمه معلمى بود به سوفیست‏Sophiste معروف شدند یعنى دانشور؛ و چون براى غلبه بر مدعى در مباحثه به هر وسیله متشبّث بودند لفظ سوفیست که ما آن را سوفسطائى مى‏گوییم علم شد براى کسانى که به جدل مى‏پردازند و شیوه ایشان سفسطه‏Sophisme نامیده شده است. افلاطون(429- 347)Platon و ارسطوAristote در تقبیح سوفسطائیان و ردّ مطالب ایشان بسیار کوشیده‏اند. و لیکن در میان اشخاصى که به این عنوان شناخته شده، مردمان دانشمند نیز بوده اند. از جمله یکى افرودیقوسProdicos است و او از حکماى بدبین بود یعنى بهره انسان را در دنیا و رنج و مصائب و بلیّات یافته بود و چاره آن را شکیبایى و استقامت و بردبارى و فضیلت متانت اخلاقى می ‏دانست.

دیگرى گورگیاس‏(484- 394)Gorgias  نام دارد که با استدلالاتى شبیه به مباحثات زینونZenon و برمانیدس‏(540- 450؟)Parmenide مدعى بود که وجود موجود نیست و نمونه آن این است: کسى نمى‏تواند منکر شود که عدم عدم است یا به عبارت دیگر لا وجود لا وجود است و لیکن همین که این عبارت را گفتیم و تصدیق کردیم ناچار تصدیق کرده ‏ایم به این که عدم موجود است پس یک جا تصدیق داریم که وجود وجود است و جاى دیگر ثابت کردیم که عدم موجود است بنابراین محقّق می ‏شود که میان وجود و عدم (لا وجود) فرقى نیست پس وجود نیست.

گورگیاس به همین قسم مغالطات دو قضیه دیگر را هم مدعى بود یکى این که فرضا وجود موجود باشد، قابل شناختن نیست. دیگر این که اگر هم قابل شناختن باشد معرفتش از شخصى به شخص دیگر قابل افاضه نخواهد بود.

معتبرترین حکماى سوفسطائى پروتاغورس(485- 411)Protagoras است که به سبب تبحر و حسن بیانى که داشت جوانان طالب به صحبتش بودند و بلند مرتبه‏ اش می ‏دانستند؛ و لیکن چون نسبت به عقائد مذهبى عامّه، ایمان راسخ اظهار نمی کرد عاقبت تبعیدش کردند و نوشته‏ هایش را سوزانیدند. عبارتى که در حکمت از او به یادگار مانده این است که «میزان همه چیز انسان است» و تفسیر این عبارت را چنین کرده ‏اند که در واقع حقیقتى نیست؛ چه انسان براى ادراک امور جز حواس خود وسیله ‏اى ندارد زیرا که تعقّل نیز مبنى بر مدرکات حسیّه است و ادراک حواس هم در اشخاص مختلف می باشد؛ پس چاره ‏اى نیست جز این که هر کس هر چه را حسّ می کند معتبر بداند در عین این که می داند که دیگران همان را قسم دیگر درک مى‏کنند و امورى هم که به حسّ در مى‏آید ثابت و بى‏تغییر نیستند بلکه ناپایدار و متحوّل می باشند. این است که یک جا ناچار باید ذهن انسان را میزان همه امور بدانیم و یک جا معتقد باشیم که آنچه درک مى‏کنیم حقیقت نیست یعنى به حقیقتى‏ قائل نباشیم.»سیر حکمت در اروپا، ج 1، ص 11.

سوفسطائیان را یکى از فرق شکاکان گویند و سوفسطائى را به فرانسه سپتیککSceptique نامند. در دانش بشر آمده است که شکاکان جماعتى از حکما که مى‏گویند براى کسب علم و اعتماد به اطلاعات هیچ‏گونه میزان و مأخذ درستى نیست، حسّ خطا می کند عقل از اصلاح خطاى آن عاجز است و یک فرد در شرائط مختلف جسمى و روحى؛ ادراک مختلف خواهد داشت. مؤسس آن پیرهون‏(Pyrrhon (275- 365 است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">