عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

۴۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

دعا کنیم که خدای متعال تا لحظه فرا رسیدن مرگمان اعضای بدن ما را از ما نگیرد. اگر کسی تجربه شکستگی دست و پا را داشته باشد می داند که تحمل درد آن یک طرف، اما زحمتی که انسان به خانواده و اطرافیان دارد یک طرف. احساس بدی دارد از اینکه دیگران در غذا خوردن و طهارت و غیره باید کمکش کنند. انسان احساس می کند کرامتش خدشه دار شده. فلذا کریمانه باید دعا کنیم که خدای متعال ارزش و کرامت ما را حفظ کند. 

اینگونه دعا کردن را حضرت امیر در نهج البلاغه عرضه داشت و به ما هم یاد داد که: اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِی أَوَّلَ کَرِیمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ کَرَائِمِی وَ أَوَّلَ وَدِیعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِکَ عِنْدِی» (خ215)

خدایا به ما چشم دادی، گوش دادی، دست و پا دادی، اعضا و جوارح دادی، اما اول چیزی که از ما می گیری جان ما باشد. نه اینکه اعضای بدن را از ما بگیری و ما محتاج خلق بشویم.

عمل بدون معرفت

امام جواد علیه السلام فرمود: الْقَصْدُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ إِتْعَابِ الْجَوَارِحِ بِالْأَعْمَال‏.

یعنی: رو کردن به خدای متعال با قلب بهتر است از به سختی انداختن جوارح با اعمال


منظور حضرت این بوده است که عملی که همراه با معرفت نباشد کم ارزش است. وگرنه عمل همراه با معرفت جوهر سازنده روح است. از لفظ «اتعاب» این فهمیده می شود. چون اهل معرفت هرگز از عمل صالح خسته نمی شوند.

حدیث روز مادر

ثواب شاد کردن زنان


رسول خدا صلی الله علیه و آله:

خداوند به زنان مهربان‌تر از مردان است؛ و هیچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمی‌کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد می‌کند.


«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ وَ مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ یُدْخِلُ‏ فَرْحَةً عَلَى‏ امْرَأَةٍ بَیْنَهُ‏ وَ بَیْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ» (کافى، ج۶، ص۶، حدیث۷)

بارالها من را به آنچه که روزی ام کرده ای قانع ساز، و تا هنگامى که در این دنیا باقى می ‏دارى عیب‏ من را بپوشان و سلامتم بدار، و هنگامى که مرگم را رساندی مرا بیامرز و رحمت نما.

باالها! من را در جستجوى آنچه که برایم مقدّر نکرده ای خسته‏ مکن، و آنچه را که برایم مقدر کرده ای دستیابى به آن را سهل و آسان کن.

پروردگارا! به بهترین وجه پدر و مادر و تمامى کسانى را که موهبتى بر من داشته‏ اند پاداش خیر عنایت کن. خدایا من را فارغ کن براى کارى که به خاطر آن آفریده شده ‏ام و مشغولم مکن به آنچه که خودت متکفّل آن شده ای. و عذابم مکن در حالى که از تو استغفار می کنم، و محرومم کن در حالى که از تو مسئلت مى‏ کنم.

پروردگارا! نفس مرا در نظر خودم خوار و ذلیل، و شأن و منزلت خودت را در نظرم بزرگ بدار، وبه من الهام کن اطاعتت را و عمل به آنچه رضایت تو را فراهم می کند، و اجتناب از آن چیزی که تو را به خشم می آورد. یا ارحم الراحمین



اللَّهُمَّ قَنِّعْنِی بِمَا رَزَقْتَنِی وَ اسْتُرْنِی وَ عَافِنِی أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی وَ اغْفِرْ لِی وَ ارْحَمْنِی إِذَا تَوَفَّیْتَنِی اللَّهُمَّ لَا تُعْیِنِی فِی طَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِی وَ مَا قَدَّرْتَهُ عَلَیَّ فَاجْعَلْهُ مُیَسَّراً سَهْلًا اللَّهُمَّ کَافِ عَنِّی وَالِدَیَّ وَ کُلَّ مَنْ لَهُ نِعْمَةٌ عَلَیَّ خَیْرَ مُکَافَاةٍ اللَّهُمَّ فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ وَ لَا تَشْغَلْنِی بِمَا تَکَفَّلْتَ لِی بِهِ وَ لَا تُعَذِّبْنِی وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُکَ وَ لَا تَحْرِمْنِی وَ أَنَا أَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ ذَلِّلْ نَفْسِی وَ عَظِّمْ شَأْنَکَ فِی نَفْسِی وَ أَلْهِمْنِی طَاعَتَکَ وَ الْعَمَلَ بِمَا یُرْضِیکَ وَ التَّجَنُّبَ لِمَا یُسْخِطُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
مهج الدعوات، ص141

خدایا! به هر که دل بستم، تو دلم را شکستی. عشق هر کسی را که به دل گرفتم، تو او را از من گرفتی. هر کجا خواستم دل مضطرب و دردمندم را آرامش دهم و در سایه امیدی، و به خاطر آرزویی، برای دلم امنیتی به وجود آورم، تو یکباره همه را بر هم زدی و در طوفان‌های وحشت‌زای حوادث رهایم کردی تا هیچ آرزویی در دل نپرورم، و به هیچ چیز امیدی نداشته باشم و هیچ وقت آرامش و امنیتی در دل خود احساس نکنم. خدایا!‌ تو این چنین کردی تا به غیر از تو محبوبی نگیرم و به جز تو آرزویی نداشته باشم و جز تو به چیزی، یا به کسی امید نبندم و جز در سایه‌ی توکل به تو، آرامش و امنیت احساس نکنم... خدایا ! تو را بر همه این نعمت‌ها شکر می‌کنم.

شهید دکتر مصطفی چمران

ﺩﺭ یکی ﺍﺯ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎ چند نفر از اهل تسنن در شهرهای عراق نزد میرزا آمدند و شهادت دادند که ﻫﻠﺎﻝ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺅﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺣﻜﻢ ﺑﻪ ﺍﻭّﻝ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ. بعضی ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮ ﻣﻴﺮﺯﺍ خرده گرفتند و ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﭼﺮﺍ ﻗﻮﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻥ ﻣﺎﻩ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻳﺪ؟ ایشان ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩﻡ ﻫﻠﺎﻝ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻡ ﻭلی ﭼﻮﻥ می‌خوﺍﺳﺘﻢ ﺑﻴﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻭ محبتی اﻳﺠﺎﺩ ﺷﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩﻡ.

 

-یکصد داستان خواندنی

/ سید محمد شیرازی


گفتگوی زلیخا و یوسف

زلیخا گفت: ای یوسف نیکو مویی داری! گفت: اول چیزی که در خاک ریزد مو باشد. گفت: ای یوسف نیکو رویی داری! گفت: نگاریده‌ی حق در رحم مادر است. زلیخا گفت: صورت زیبای تو تنم را بگداخت! گفت: شیطانت مدد می دهد و می فریبد. گفت: ای یوسف آتشی به جانم افروختی، شرر آن بنشان! گفت: اگر بنشانم خود در آن سوزم. گفت: تشنه را آب ده که از تشنگی خشک شده. گفت: کلید به دست باغبان و باغبان سزاوارتر بدان. گفت: ای یوسف خانه آراسته و خلوت ساخته ام خیز تماشا کن. گفت: از تماشای جاودانی و سرای پیروزی بازمانم. گفت: ای یوسف دستی بر این دل غمناک نه و این خسته عشق را مرهمی نه! گفت: به رب خود خیانت نکنم و حرمت برندارم.

 

- تفسیر کشف الاسرار خواجه عبدالله انصاری


ضرب المثلی هست که «هرّ را از برّ تشخیص نمی دهد»، برخی به اشتباه می گویند «هرّ را از نرّ تشخیص نمی دهد» و گمان کرده اند منظور از هرّ و نرّ «بسم الله الرحمن الرحیم» است. (آن قسمتی که الله به الرحمن اضافه می شود اللهِ ر ، و آن قسمتی که الرحمن به الرحیم اضافه می شود الرحمنِ ر)

اما حقیقت این است که این مثل عربی است که می گویند «لا یعرف هرّاً من البرّ» و منظور از هرّ و برّ همانطور که فرّا گفته است: الهر العقوق و البر اللطف. یعنی بدی و خوبی را تشخیص نمی دهد.

این مثل برای آدمهای نمک نشناس زده می شود که چه خوبی در حقش بکنند و چه بدی نفهمد و قدر خوبی دیگران را نداند. اما در محاورات امروزی به هر آدم نفهم و کودنی می گویند.


۱- از گناهان توبه کنید تا توفیق آن را به دست آورید. (لوامع صاحبقرانی، ج۵، ص۱۲۳)

۲- دروغ نگویید. (بحار الانوار، ج۶۹، ص۲۶۰)

۳- خواب قیلوله داشته باشید. (من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۳۶)

۴- خوشخو و مهربان باشید. (ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۳۳)

۵- گناه نکنید. (محاسن، ج۱، ص۱۱۵)

۶- کسلی و تنبلی را کنار بگذارید. (من لایحضره الفقیه، ج۱، ص ۴۷۸)

۷- پرخور نباشید. (آداب راز و نیاز، ترجمه عدة الداعی، ص۷۸)

۸ - قبل از خواب آیه آخر سوره کهف را بخوانید.(ارشاد القلوب، ج۱، ص۹۱)


 

1- نمازهای نافله را بخوانید. (کافی، ج2، ص352)

2- معرفت و شناخت خود را به خدای متعال ارتقا دهید. (مصباح شریعه، 191)

3- علم و دانش خود را در دسترس اهلش قرار دهید. (خصال، ج2، ص522)

4- امور آخرت را به امور دنیا ترجیح دهید. (بحارالانوار، ج67، ص25)

5- سخاوتمند و بخشنده باشید. (الحیاة، ج5، ص720)

6- آب و هوای سرد مانع وضو گرفتن شما در دل شب و سحرگاهان نشود. (خصال، ج1، ص85)

7- بینوایان را دوست داشته باشید. (مکارم الاخلاق، 149)

8- با مومنانِ مظلوم حس همدردی داشته باشید. (خصال، ج1، ص8)

9- به اقوام و خویشان احسان کنید و صله رحم کنید. (خصال، ج1، ص48)

10- حاجات خود را فقط از خدا بخواهید و نسبت به مردم استغنا و بی نیازی داشته باشید. (غرر الحکم، ص 199)