عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

کافى فى شأن انا انزلناه فى لیلة القدر آخر حدیث 8 ص 196 ج 1 قال السائل یا ابن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم (و هو ابو جعفر ع) کیف اعرف ان لیلة القدر تکون فى کل سنة؟ قال اذا اتى شهر رمضان فاقرأ سورة الدخان فى کل لیلة مائة مرة فاذا اتت لیلة ثلاث و عشرین فانک ناظر الى تصدیق الذى سالت عنه.

از امام صادق علیه السلام منقول است که چون شب ماه مبارک رمضان‏ درآید در هر شب هزار مرتبه انا انزلناه را بخوان و چون شب بیست و سوم شود دل خود را محکم بدار و گوشهاى خود را بگشا از براى شنیدن عجائب از آنچه خواهى دید.

به سندهاى معتبر از آنحضرت منقول است که اگر کسى در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان انا انزلناه‏ را هزار مرتبه بخواند چون صبح کند یقین او شدید و محکم شده باشد به اعتراف نمودن به چیزى چند که مخصوص ما است از غرائب فضائل و نیست این مگر به سبب چیزى که در خواب مشاهده نماید. (ص مشکوة الانوار مجلسى در فضیلت سوره قدر).


نکته 174 از کتاب هزار و یک نکته علامه حسن زاده آملی

فصل هشتم در دعاى مأثور و غیر مأثور

در این فصل بحث از دعاى مأثور و غیر مأثور است و نتیجه مستفاد آن براى اهل بصیرت بسیار گرانقدر است. مأثور آنست که از پیغمبر و امام منقول است. و خواندن غیر مأثور خواه شخص را قدرت آن باشد که از خود انشاء کند، و یا دیگرى انشاء کرده است بخواند، جائز است و کسى آن را حرام ندانسته است و مانع نشده است چنانکه در ابتداى تصنیف و تألیف و وعظ و خطابه و صلوة جمعه و عیدین و نظیر آنها حق سبحانه را هر کس به لسان خود حمد و ثناء مى‏کند، و سیره علماء بر این سارى است و آن را روا دارند. نقل نکته 884 «هزار و یک نکته» در بیان این مطلب لازم است که آنچه را در این فصل باید بگوئیم در آنجا بطور اجمال گفته شده است، و آن اینکه: اهل بصیرت باید به ذیل این حدیث شریف توجّه تامّ داشته باشند:

یک بحثی در معارف ادعیه وجود دارد تحت این عنوان که آیا دعا حتما باید از اهل بیت روایت شده باشد، و اسناد ادعیه تا چه اندازه اهمیت دارد. آیت الله مجتبی طهرانی در این سخنرانی کوتاه به این سوال پاسخ می دهند و با استناد به احادیث «من بلغ» و قاعده «تسامح در ادله سنن» روشن می کنند لازم نیست دعا مأثور باشد.


با کلیک اینجا در آپارات ببینید.


فصل هشتم از رساله «نور علی نور» علامه حسن زاده آملی هم در این باب است که در این لینک می توانید مطالعه بفرمایید.