عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

کتاب سه دقیقه در قیامت را خواندم. خاطره ای است که نسبت داده شده به یک مدافع حرم. نوشتند لحظاتی در بیمارستان مرگ بر او عارض شده و دوباره بعد از سه دقیقه برگشته است.

کتاب بسیار شبیه است به سیاحت غرب. منظورشان از قیامت هم در این کتاب برزخ است نه آن قیامت که در آن روز همه انسانها محشور خواهند شد.

در اینکه ممکن است گوینده خاطره واقعاً برایش مکاشفه شده باشد و در لحظات درد و بیماری مسائلی را مشاهده کرده باشد شکی نیست. این امکان وجود دارد. اما بدون تردید مشاهدات این فرد آمیخته بوده است با باورهای ایشان. و همه مطالب این کتاب صحیح نیست.

ایشان می گوید بعد از خروج از این عالم دیده که یک میزی هست و شخصی نشسته آنجا و نامه اعمال انسانها را به دستشان می دهد. پرونده ها روی میز او وجود دارد. وقتی ایشان به پرونده خودش نگاه می کند همه اعمال خود را بی کم و کاست در آن می بیند حتی افکار و خیالات خود را.

این مطلب صحیح نیست. زیرا اعمال انسان از انسان جدا نیست. اقرأ کتابک ... منظور کتاب نفس انسان است که همه اعمال و نیات انسان در آن ثبت و ضبط است. پرونده ای بیرون از ما وجود ندارد.

گوینده خاطره بسیار به آیات و روایات استناد می کند که این شک را در خواننده کتاب بر می انگیزد که اصلا مشاهده ای صورت نگرفته و گوینده بر اساس آیات و روایات عالم پس از مرگ را توصیف کرده است. همان شبهه ای که در مورد کتاب سیاحت غرب هم وجود دارد. ممکن هم هست اینگونه باشد. اما چنانچه گفتیم اگر هم واقعاً مشاهده ای رخ داده باشد این مشاهده صافی و خالص نبوده و ممزوج است به باورهای گوینده. که این باورها هم از ظاهر آیات و روایات گرفته شده است و به مغز و باطن آنها راهی نیافته است.

در حالی که عالم برزخ عالمی است که در آن زندگی وجود دارد و نتیجه و باطن اعمال انسانها در آن آشکار خواهد شد. انسان در انجا ممکن است فقیر یا ثروتمند باشد، زیبا یا زشت باشد، خانه داشته باشد یا بی خانمان باشد و ... زندگی شبیه به این دنیا اما با وسعت و عمق و شدت بالاتر.

در مجموع این کتاب متناسب با باورهای ظاهر گرایانه نوشته شده است و مخاطب فلسفه و عرفان و تفسیر خوانده را نمی تواند اقناع کند.

 

نظرات  (۶)

واقعا چطور نمی تونید قبول کنید اگر فلسفه خوندید؟

اتفاقا اینا تمثیلات بوده که عجیب هم نیست 

چون پیش فرض های هر فرد روی چیزی که میبینه تاثیر داشته 

حقیقت حساب کتاب رو یکی به صورت میز میبینه یکی به صورت دادگاه یکی به صورت دیگر و...

هر کس با توجه به جایگاهش یک چیز میبینه

اتفاقا صورت هایی که دیده از فلسفه و عرفان به دور نیست 

هرچی جایگاه فرد بالاتر باشه صورت های عمیق تر و حقایق آشکار تری میبینه

پاسخ:
ما هم همین را عرض کردیم که پیش فرض های شخص در مشاهداتش دخیل بوده است. و چون پیش فرض ها غلط بوده مشاهدات هم اشتباه است. حقیقیت مطلب این است که منظور از نامه اعمال و کتاب الابرار لفی علیین و کتاب الفجار لفی سجین، کتاب نفس انسان و حقیقت خود انسان است که در سوره اسرا فرموده اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم حسیبا. این کتاب خود نفس است و از انسان جدا و بیرون نیست. نه کارنامه ای جدا از انسان که به انسان بدهند بگویند برو بخوان.

به عنوان یک نویسنده مقاومت من با نوشته شدن این کتاب ها به شدت مخالفم 

این تجربیات تجربیات شخصی و کاملا غیر قابل استناد و توثیق است ...

جنگ پر از مشاهد حقیقی زشت و زیباست که قابل استناد است 

نیازی به این کارها نیست 

واقعااااا این کارها اشتباه است و چون قابل استناد نیست امکان ادعای هر مدعی در آن می تواند ورود پیدا کند 

سلام ،در این کتاب اگه مشاهده ای صورت گرفته باشد ،کاملا با افکار زمینی بوده کاملا بر خلاف کسانی که تجارب نزدیک به مرگ داشته اند

من هم این کتاب را خواندم. متاسفانه کاملا با غرض ورزی های سیاسی و جانبداری از یک جناح خاص نوشته شده بود. غیرواقعی بودن مطالب محرز بود.   

باسلام

با اینکه به عالم برزخ کاملآ معتقد هستم و کم نیستند کسانیکه تجربه نزدیک به مرگ دارند و برای لحظاتی روح از بدن آنها جدا شده، اما متن کتاب سه دقیقه در قیامت ( برزخ ) و لحن کلام نویسنده یا راوی از جمله استناد مکرر و دقیق به آیات قرآنی و روایات معصومین علیهم‌السلام به وضوح دلالت بر غیر واقعی بودن آن دارد؛ ضمن اینکه جانب داری های سیاسی و تعصبات خاص آن نیز همگی دلایل و قراینی هستند که شدیداً موجب بروز شبهه قریب به یقین در ذهن خواننده می گردد.

هر کس مومن باشد و اهل مطالعه به سادگی میتونه بفهمه جدا از درستی روایات اصل و ماجرای مرگ و تجربه کذب محض است و برای فروش کتاب همچین کار شیطانی شده است . وخدا لعنت کند زینفعان این کتاب را . هر کیبورد کند که این ماجرا تجربه نزدیک مرگ بوده قطعا یک فرد کم هوش و کم عقل و بی سواد و ساده دل و کم ایمان و شیرین عقل است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">