عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

علامه طهرانی:

 «ما شیعیان باید اعتراف کنیم که به قرآن وارد نیستیم، بچّه‏ هاى ما قرآن نمى ‏دانند، در حالى که بچه زود قرآن را حفظ میکند. پسرهاى پانزده ساله ما باید قرآن را حفظ باشند.


و در جاى دیگر- در بحث انتظارات از طلّاب- مى‏ نویسند:

 «... و جامع بین حکمت نظرى و عرفان عملى، و در فقه خبیر و بصیر، و به سیره رسول الله و منهاج پیشوایان دینى داراى اطّلاع تامّ، و به قرآن مجید کتاب الهى وارد، و از شأن نزول و تفسیر آیات کاملًا با خبر بوده، و خودشان نیز قرآن و یا بیشترِ از آن را حفظ داشته باشند.


و در جاى دیگر آورده ‏اند:

 «انسان نباید به یک سوره خاص مثل سوره توحید و یا قدر و یا نصر در تمام نمازهاى خود اکتفا کند، این موجب تضییع و مهجوریّت قرآن میشود.

مقدارى را که هر مسلمان از قرآن متحمّل است همان مقدارى است که از بَر دارد و می تواند از حفظ بخواند، نه آن که می تواند به مصحف مراجعه کند و از روى آن بخواند.

مسلمینى که فقط به سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ در نمازهاى خود اکتفا مى‏ کنند، در صورتى که همان مقدار را حفظ داشته باشند نه بیشتر از آن را، فقط به مقدار همان سوره از قرآن را تحمّل کرده ‏اند؛ و از ما بقى قرآن بهره ندارند.

آیت نور، ص533

 


وَ اذْکُرْنَ و یاد کنید اى زنان پیغمبر ما یُتْلى‏ آنچه خوانده مى‏ شود فِی بُیُوتِکُنَّ در خانه اى شما مِنْ آیاتِ اللَّهِ از آیات کلام اللّه وَ الْحِکْمَةِ و از سخن هاى پیغمبر ص که محض حکمت است و این آیت حث مى‏ کند بر حفظ قرآن و حدیث‏

تفسیر مواهب علّیه

 


«إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ» (اى تذکرت لهم فى دلایل التّوحید و العدل و النبوّة و المعاد و القصص و التکالیف و العبادات)

ز بهر آنکه تا بالا روند افتادگان زین چه             رسن آمد فرود و کرد ایزد نام فرقانش‏

چه سود از حفظ قرآن خواجه پرخشم‏ و شهوت را          که چرم خوک و سگ جلد است بر اوراق دیوانش‏

تفسیر حدائق الحقایق

 


علامه شعرانی:

حضرت می ‏فرمود لیؤمّکم اقرؤکم یعنى هرکس که بیشتر قرآن محفوظ دارد امام شما باشد و بدین وسیله مردم در ضبط و حفظ قرآن مسابقت می کردند.

هزار و یک نکته علامه حسن زاده آملی، ج2، ص238

 


و همچنین بسیارى از اشعار دیگران را، و به خصوص بسیارى از لئالى منتظمه، و غرر الفرائد متأله سبزوارى را در منطق و حکمت. و حالا در حقیقت یوم الحسرت من قیام کرده است که اى کاش به جاى از بر کردن این همه اشعار، قرآن کریم را حفظ مى‏ کردم و اکنون حافظ قرآن بودم.

علامه حسن زاده آملی، هزار و یک کلمه جلد3 صفحه 298


در صحابه کم بدی حافظ کسی
گرچه شوقی بود جانشان را بسی

زانک چون مغزش در آگند و رسید
پوستها شد بس رقیق و واکفید

قشر جوز و فستق و بادام هم
مغز چون آگندشان شد پوست کم

مغز علم افزود کم شد پوستش
زانک عاشق را بسوزد دوستش

ربع قرآن هر که را محفوظ بود
جل فینا از صحابه می‌شنود

جمع صورت با چنین معنی ژرف
نیست ممکن جز ز سلطانی شگرف

در چنین مستی مراعات ادب
خود نباشد ور بود باشد عجب

خود عصا معشوق عمیان می‌بود
کور خود صندوق قرآن می‌بود

گفت کوران خود صنادیقند پر
از حروف مصحف و ذکر و نذر

مثتوی / دفتر سوم


  • عباس ذوالقدری

حفظ قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">