عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

این دستورالعمل، نامه سوم از کتاب نامه ها برنامه ها است. این نامه از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول هفت ذکر قرآنی و روایی معجزه آسا است که برای کسانی که در مرحله یقظه هستند و بیدار شده اند و پا در مسیر سیر و سلوک گذاشته اند توشه راه است، و بخش دوم سفارشاتی است در مورد سحر و تهجد است، که البته در آن قسمت هم ذکر لا اله الا الله و صلوات را مورد سفارش و تاکید قرار می دهند.


بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 

از قرآن کریم: حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُآل آلعمران/ 174 براى محفوظ بودن از بدان و از بیم و بدى آنان.

از قرآن کریم: لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَانبیاء/ 88، براى رهایى از اندوه.

از قرآن کریم: أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِغافر/ 45 براى در امان بودن از فریب بیگانگان و ایمنى از مکر و حیلت دشمنان.

از قرآن کریم: ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ کهف/ 40 براى زندگانى خوش داشتن و آسوده زیستن و در گشایش بسر بردن.

از رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلم: سبحان اللّه العظیم و بحمده و لا حول و لا قوّة إلّا باللّه العلىّ العظیمتهذیب بعد از هر نماز صبح ده بار براى مصون بودن از بیماریهاى بد چون خوره و پیسى و دیوانگى و مانند آنها.

و اللّهمّ اهدنى من عندک و افض علىّ من فضلک و انشر علىّ من رحمتک و انزل علىّ من برکاتک بعد از هر نماز یک بار براى یافتن مقام قرب به حق که نائل شدن به مقامات معنوى است.


دعاى حجاب امام صادق علیه السّلام که براى محفوظ بودن از اندیشه ‏هاى بد مردم پلید سنگرى سخت استوار است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم و إذا قرأت القرآن جعلنا بینک و بین الّذین لا یؤمنون بالآخرة حجابا مستورا و جعلنا على قلوبهم اکنّة ان یفقهوه و فى آذانهم و قرا و إذا ذکرت ربّک فى القرآن ولّوا على ادبارهم نفورا اللّهمّ انّى اسئلک بالاسم الّذى به تحیى و تمیت و ترزق و تعطى و تمنع یا ذا الجلال و الإکرام اللّهمّ من ارادنا بسوء من جمیع خلقک فاعم عنّا عینه و اصمم عنّا سمعه و اشغل عنّا قلبه و اغلل عنّا یده و اصرف عنّا کیده و خذه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و من تحته و من فوقه یا ذاالجلال و الإکرام.


درود دادار دو سرا مر سرور مکرّمم را که در راه سلوک الى اللّه السّلام همواره سعى کامل دارد و در وصول الى مکارم الرسول رسم سائل. الحمد للّه صدره الحمد للّه که دلدار هر دم صلا دردهد که هلمّوا. کدام ملک داعى سائل آمد و کدام مالک همدم مملوک؟ سالک مطّلع همواره هوس کار و هر دم در سدّه سراى دلدار سرآرد که اساس هر کار و ملاک هر امر و مصدر آمال همه کردگار دو عالم آمد که همه را اسم او سرود و رسم او سرور و حکم محکم او مسلّم و مطاع که حاکم دادگر حکم او رواى همه آمد.

اى گرامى همدرد و محرم اسرارم دلى که دلدار دارد همه دارد و آدم کامگار همهمه و او را دو احوال دارد و هرکه هواى وصال دارد در سحرها حال دارد، آرى سالک در سحر حال دگر دارد که سر روى مهر آرد و دل مملوّ مهر کردگار ماه و مهر دارد. راهرو در سحر کامروا گردد که در سحر دردها دوا گردد که سحر سالک دل‏داده آواره را ره‏آورد کوى ولا آرد. دل را اطلس ‏آسا ساده و هموار دار که عکوس ارواح را در او گردآورى که دل سالم کرسى ملائکه و عکّاس ارواح گردد.

در کلام علماء اعلام و سلّاک الى اللّه الهادى دارد که اعلى و اکرم اوراد مر راهرو را کلمه طاهر و مطهّر لا اله الا اللّه و درود مروّح و معطّر اللهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد آمد. اگر اهل دلى دل را آگاه دار که آدمى را رسوم عموم عوام و گاهى هم همسر و اولاد و اموال و دگر امور وى دام و سدّ راه گردد.

طعام روحى که مطعم و مأکل ارواح آمد کى در کام هر کسى گوارا گردد؟ آدم کامل همواره در همه امور دور محور عدل و وسط گردد.

هداک اللّه الى السّداد؛ و السّلام.

دعاگوى سرکار عالى: آملى‏

27/ 1/ 1349 ه- ش‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">