عباس ذوالقدری

عباس ذوالقدری
سایت قبلی 2baleparvaz.ir
کانال تلگرامی قبلی menbardigital@

امام صادق علیه السلام فرمود: مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ (الکافی، ج‏1، ص: 36) یعنی: هر که براى خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمانها عظیمش خوانند و گویند: آموخت براى خدا، عمل کرد براى خدا، تعلیم داد براى خدا.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ (نهج البلاغه، حکمت 73)
یعنی: کسی که خود را رهبر و امام مردم قرار داد باید قبل از تعلیم دیگران به تعلیم خود پردازد و پیش از آنکه به زبان تربیت کند، به عمل تعلیم دهد. و آن که خود را تعلیم دهد و ادب کند، به تعلیم و تکریم سزاواراتر است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب آموزد.

فروع دین ده تاست و دو تای آخر آن تولی و تبری است. تلفظ صحیح این دو کلمه به همین صورت است که نوشته شد.

«و ل ی» ناقص یائی است که به باب تفعل رفته، و یکی از قواعد خصوصی باب تفعل این است که: اگر ناقص یائی در این وزن استعمال شود حرف ما قبل باید مکسور شود بنابراین می شود تولّی. تبرّی هم به همین صورت می باشد. یعنی «ب ر ی» ناقص یائی است که به باب تفعل رفته است.

 

این دو کلمه مصدر هستند و باید به صورت مصدری معنی شوند. پس معنی تولی می شود ولایت کسی را بر خود پذیرفتن، و معنای تبری می شود بیزاری از کسی داشتن.

  • عباس ذوالقدری

نظرات  (۷)

اگر واضح تر بود بهتر میشد
  • ریحانه پسندیده
  • اصلا متوجه نشدم!

    یکم به زبان ساده تر توضیح بدید همه که عربی شون فول نیس

    سلام علیکم

    تولی،لفیف مفروق است.تبری،ناقص است.

    اگر دنبال جواب هستید:
    تولی و تبری درسته

    تولا و تبری غلطه

    اگر هم دنبال استدلال کامل هستید سواد من نمیکشه 
    اما بحث اینجاست که بخاطر وجود حرف ی در ریشه تولی و تبری قواعدش اندکی متفاوت تر از بقیه فعل های عربی هست

    متنش هم به زبان ساده یعنی این (اساتید عربی جوش نیارید می دونم حرف های غلط هم زده میشه اما سعی کردم ساده بگم):
    (باب های عربی چیز هایی هستند که در فارسی نداریم مثل لباسی هست که ما تن ریشه سه حرفی فعل می کنیم) حالا ریشه تبرّی «ب ر ی» است که لباس تَفَعُّل تنش شده، که میشه تبرّی 

    (البته لازم به ذکر هست که بنده شک دارم که ریشه تبرّی «ب ر ی» باشه اما مهم نیست)

    آقای (وی)؛

    تشکر

    سلام

    خوب بود ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">